úterý 26. dubna 2016

Ti Inuité, ty mě táhnou!

Dlouho jsem si to sliboval. Dlouho. A tak nadešla neděle, já jsem popadl spolubydlu a šli jsme - do muzea Inuitského umění (jež mám shodou okolností přímo před domem). Je to malinký, ale intenzivní muzeum.

Nunavutská/inuitská bohyně moří - všimněte si toho navhálskýho rohu.
Hned jak jsem viděl prvních pár děl, vzpomněl jsem si na svojí touhu vydat se do Grónska. Ty kulturní podklady jsou tam totiž víc než podobný.

Viděli jsme desítky a stovky soch, minimalistických, expresionistických, groteskních a/nebo realistických. Často semtam objevovaly ztvárnění tradičních součástí inuitského života, jako lední medvědi, narvhálové, pižmoni a hlavně šamani. Často jsem tam zahlédl taky transformation, tedy sochu ztvárňující kentaurovi podobnou bytost - napůl sob, napůl člověk třeba. No TUZE zajímavý to bylo!

Šaman, tohle mě teda chytlo za srdíčko!

A jak mě ta výstava nadchla, hned jsem se doma jal koukat na letenky do Nunavutu (ta část Kanady přiléhající ke Grónsku). Jak moje oko splakalo, když jsem zjistil, že se tam asi nikdy nepodívám, neb nejlevnější low cost letenka Toronto-Iqaliut je za cca 3000 CAD. Tak leda že bych si tam našel svojí další práci? :)


Transoformace - bytost mezi pižmoněm a mužem.

2 komentáře: